E Postmarknadsföring gjord enkel: Se din Mailinglista växa från 0 till över 100 000

e postmarknadsföring

Mail är en naturlig del av dagens samhälle. Det är ett snabbt och enkelt sätt att skicka information, personliga meddelanden eller att inleda kontakt med en ny bekantskap. För företag är mailinglistor (en samling mailadresser till människor som har godkänt att bli kontaktade av företaget) rena guldgruvan. Med en mailinglista kan du bokstavligt talat generera försäljningar samma dag, bara genom att skicka ut ett mail om produkten du säljer.

I denna artikel kommer du att få lära dig hur du utökar din e postmarknadsföring snabbt och effektivt, så att du får tillgång till din alldeles egna guldgruva.

E-post: funkar det eller är det spam?

e postleverantör

Du får säkert flera mail från klädmärken, livsmedelskedjor, föreläsare et cetera varje dag. E postmarknadsföring, om än traditionellt, har blivit en självklar del i, och en av de mest effektiva metoderna för att vårda kundrelationer och främja kundlojalitet. Men, email kan också stöta bort kunder, om det görs på fel sätt. En del mail har bra innehåll och är värda att öppna, medan andra mest består av intetsägande utfyllnad.

Som konsumenter vet vi att spam är det sista vi vill ha i våra inkorgar. En del tar hjälp av sin e postleverantör för att markera skräppost eller till och med blockera vissa avsändare från att skicka saker till dem! Så om du vill lyckas med din e postmarknadsföring ligger hemligheten i att göra dina mail så intressanta och nyttiga som möjligt för läsaren och visa upp detta för de som kan vara intresserade!

Oavsett om du precis startat och letar efter effektiva sätt att satsa på din e-postmarknadsföring eller om du bara vill ha en utökad räckvidd så är detta ett bra verktyg att använda för att bygga upp ditt företag!

3 anledningar till varför du BEHÖVER en mailinglista

e-postmarknadsföring

e postmarknadsföring

A. Regelbundna uppdateringar / Pressreleaser / Nyhetsbrev

Om du vill få ut regelbundna pressreleaser som syftar till att hålla din målgrupp uppdaterad på nyheter kring ditt företag så kan ett mail fylla den funktionen som en del i din e postmarknadsföring. Det kan exempelvis skickas ut veckovis, månadsvis eller varje kvartal till din mailinglista och innehålla aktuella erbjudanden och information. Detta brukar kallas nyhetsbrev.

e-postmarknadsföring

B. Erbjudanden

För många företag är mailinglistor ett sätt att få ut nya erbjudanden som gäller både online och offline. SMS-utskick och notiser via appar används också av många och kan vara effektivt, men en mailinglista kan utgöra ett steg i att säkerställa att alla som är intresserade får ta del av dina erbjudanden.

En del företag ger också exklusiva notiser och förtur till erbjudanden för de som skrivit upp sig på mailinglistan. Det är en intressant metod för att locka de som tvekar att skriva upp sig på på listan och på så sätt bygga upp sin email marknadsföring. Eftersom de får reda på det tidigare, så kan de ta del av erbjudanden innan alla andra! Så om du vill kunna erbjuda något exklusivt är detta ett sätt att göra det.

e postleverantör

C. Rea

För många stora aktörer inom detaljhandeln är epostmarknadsföring ytterligare ett sätt att skicka ut meddelanden och påminnelser om reor och kampanjer. Det kan gälla de årligt återkommande reorna och utförsäljningarna eller veckans kampanj. Ett regelbundet mailutskick med information om aktuella kampanjer gör det enkelt för de som är intresserade att hålla sig uppdaterade.

9 Steg till en lyckad e postmarknadsföring

Det är inte många som är villiga att öppna ett opersonligt mail från något företag, och än mindre skriva upp sig på någon mailinglista. Så för att bygga upp din e postmarknadsföring och få folk att skriva upp sig på din lista krävs strategier för att väcka intresse. Några enkla förslag som kan kicka igång din e postmarknadsföring är att locka med exklusiva erbjudanden, förtur till rabatter och kanske en och annan gåva!

Om du vill lyckas med din e postmarknadsföring är det viktigaste att erbjuda något speciellt. Kanske kan ett personligt mail från dig vara en bra start!

e postleverantör

Om du vill lära dig bygga upp din e postmarknadsföring från landningssidan på din webbplats så finns det ett antal olika metoder att välja mellan. En del är mer effektiva än andra, men det är dumt att utesluta någon metod eftersom det finns en möjlighet att en mer informativ approach för e-post marknadsföring ibland är att föredra.

Låt oss gå igenom de 9 stegen för hur du förbättrar din epostmarknadsföring:

e postmarknadsföring

1. Använd erbjudanden som riktar sig till din nuvarande mailinglista

Ett av de bästa verktygen för e postmarknadsföring är att ha specifika erbjudanden till de som skriver upp sig på din mailinglista. Vare sig om de på mailinglistan får informationen om erbjudandena innan alla andra eller inte så kan det för en del vara lockande nog bara att få erbjudanden skickade direkt till sig. Detta är särskilt effektivt för de som är intresserade av att handla av dig regelbundet.

Exempel på detta kan vara meddelanden som “Registrera dig nu och få erbjudanden direkt i din inkorg!”

e-postmarknadsföring

2. Ge exklusiv information...men bara till de som skriver upp sig på din lista för e postmarknadsföring

En webbsida kan vara ett bra verktyg för att få räckvidden för din e postmarknadsföring att växa. Du kan använda hemsidan för att ge teasers och smakprov för vad dina besökare kan få tillgång till, och när de registrerar sig kan de få exklusiv information som inte är tillgänglig för andra.

Vad skulle det kunna innebära? Nästan vad som helst! Du skulle kunna lägga ut inledningen till din doktorsavhandling online. Men för de som vill få tillgång till hela avhandlingen, då gäller “Vänligen registrera din e-post”. Eller så kan du dela med dig av dina Pinterest eller Instagram-inlägg, men för att få full tillgång till alla detaljer så måste man skriva upp sig.

Genom att dela med sig av en del information till alla, men samtidigt erbjuda exklusiv åtkomst till de som är villiga att skriva upp sig så kan din email marknadsföring även hjälpa till att sålla bort de som ändå inte tänkt köpa något i slutändan. En del människor kanske bara vill kolla runt, medan andra är genuint intresserade av ditt innehåll på din webbsida och villiga att så småningom göra ett köp.

e postleverantör

3. Gör information och erbjudanden personliga för att få folk att skriva upp sig

e postmarknadsföring

Detta kan vara en perfekt metod för e post marknadsföring om du erbjuder skräddarsydda eller personligt anpassade tjänster. Sidor som erbjuder personlig träning, kostråd, styling, coaching med mera kan använda sig av denna metod.

Hur fungerar det? Säg att du har en besökare som är intresserad av att gå ner 5 kilo i vikt och vill veta hur många kalorier hen bränner på en dag. Då kan du göra ett frågeformulär som dina besökare kan fylla i, men för att få se resultatet så behöver de registrera sig.

Detta kanske inte är tillräckligt lockande för alla, men många kommer tycka att det är värt det. Det finns tusentals människor som letar efter personligt anpassade lösningar och om du kan erbjuda just det så kommer du att få lojala kunder. De som registrerar sig kommer med stor sannolikhet att fortsätta prenumerera på dina mailutskick och kanske även köper något om de är intresserade av det du har att erbjuda!

e postmarknadsföring

4. Ge exklusiva erbjudanden och/eller kuponger

Som vi nämnt ovan så är exklusiva erbjudanden och kuponger ett unikt verktyg som du kan använda för din e postmarknadsföring. Det är ett bra sätt att få både dina lojala besökare och nya besökare som är intresserade av ditt varumärke att känna sig speciella.

Genom att erbjuda exklusiva rabatter och kuponger då och då så kan du öka lojaliteten hos dina kunder. Men du behöver inte ha så mycket rabatter att du lika gärna kunde skänka bort dina varor. Det kan istället räcka med ett liknande meddelande som detta: “Smygstarta REAN med oss, passa på att handla nedsatta varor innan alla andra får veta om 24 timmar!”

Detta ger inte bara de som får dina mailutskick ett försprång, utan är också en uppmaning som ger en känsla av att vilja agera på en gång innan det är för sent.

e-postmarknadsföring

5. Ge gratis content

Denna metod är särskilt gynnsam för de som är beroende av prenumeranter och internettrafik. Om du erbjuder online-kurser, kost- och träningsprogram eller liknande tjänster så kan du använda den här strategin för att bygga upp din e postmarknadsföring.

Du kan lägga upp en kort introduktion eller video som de som klickar på din annons eller går in på din sida ser. Den kan ge en överblick av vad målen med prenumerationen är och vad kunder kan förvänta sig.

Sen erbjuder du dem gratis tillgång till ett första träningsprogram, en e-bok, video eller prova-på period om de skriver upp sig på din mailinglista.

Gratis giveaways är ett bra sätt att ge de som är intresserade ett smakprov så att de enklare kan bestämma sig om de tycker det är värt att starta en prenumeration. Men att ge något i utbyte mot att skriva upp sig är också ett effektivt sätt att bygga upp sin email marknadsföring.

e postleverantör

6. Använd betalda annonser

Var inte rädd att använda betalda annonser för att öka trafiken till din landningssida. Verktyg som Google Ads kan placera dina annonser på strategiska platser för relevanta sökningar för att öka din landningssidas synlighet och det är en effektiv metod för att öka din e postmarknadsföring. Betalda annonser kan fånga intresset hos din målgrupp och leda dem till din webbplats!

e postmarknadsföring

7. Besvara frågor och bli en respekterad expert

Detta är en mer tidskrävande men användbar metod för att öka din landningssidas synlighet. Svara på relevanta frågor på forum så som Quora, LinkedIn-grupper, Facebook-grupper eller kanske även på Twitter. Glöm inte att lägga till en länk så att alla som läser ditt svar kan hitta direkt till din landningssida.

e-postmarknadsföring

8. Använd dina sociala medier

Om du har en Facebooksida eller Google+ sida kan du dra nytta av den! Posta regelbundna inlägg med relevant innehåll för att hålla igång sidan och lägg till en knapp där besökare enkelt kan skriva upp sig på din mailinglista, direkt från Facebook! Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att bygga upp varumärken i dagens läge, så du vill inte missa att använda det!

e postleverantör

9. Gör innehåll delbart

Om du vill lära dig hur du bygger upp din e postmarknadsföring, kom ihåg att rekommendationer från nöjda kunder är den bästa reklamen. Så se till att du lägger till en dela-knapp så att det är enkelt för dina kunder och andra besökare att dela ditt innehåll vidare!

Placering, placering, placering - var ska du placera din opt-in box?

e-postmarknadsföring

Nu när du vet hur du kan få din mailinglista att växa så är det dags att tänka på placering. Du vill att dina besökare ska ta del av informationen, reagera på den och slutligen fylla i sin mailadress i ett formulär eller en så kallad opt-in box.

Det finns många alternativ för vilket format en sådan kan ha: opt-in fönster, fält eller pop-ups till exempel. Men du vill inte överanvända dem så att din sida blir fullproppad med irriterande uppmaningar om att registrera sig hit och dit.

Här är några alternativ för placering av en opt-in box:

e postmarknadsföring

Exit popup – Poppar upp när besökaren är på väg att stänga sidan.

e-postmarknadsföring

Skrollist-popup– Dyker upp när besökaren skrollat ner en viss andel av sidan.

e postleverantör

Tajmat popup-fönster – Dyker upp när besökaren varit inne på sidan en viss tid.

e postmarknadsföring

Inbäddade formulär – Finns placerade på specifika platser på sidan, till exempel efter de första 200 orden av en artikel.

e postleverantör

Sidoformulär – Finns placerad på höger sida av webbsidan.

e-postmarknadsföring

Svävande fält – Följer med och svävar alltid på toppen av sidan.

Oavsett om du börjar från noll eller om du redan har en mailinglista som du vill få att växa så finns det många sätt att effektivt bygga upp ditt företag med hjälp av mailinglistor. Du kanske bara vill få en bredare publik eller börja tjäna pengar på din blogg. Om du vet hur du använder e postmarknadsföring på ett effektivt sätt genom att nyttja olika strategier så kan du få fantastiska resultat. Och dessutom är det kul!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen