Instagram för Företag: Så Kommer du Igång

instagram för företag

Det är fortfarande många som inte förstår varför Instagram för företag är den BÄSTA kanalen för företag på sociala medier, till och med mer användbar än både Facebook och Twitter. Appen ses fortfarande av många som en plattform för selfies, trots bevis på motsatsen, att Instagram för företag är på uppgång.

Detta förklarar varför de flesta stora varumärken har sitt eget Instagramkonto där de är aktiva med att lägga ut nytt innehåll – även företag som AirBNB, Adobe och Reuters, som är kända för att inte riktigt visa något ansikte utåt.

Ändå vet dessa företag att Instagram för företag är ett smart drag. Det är inte bara den näst mest populära kanalen av all social media på internet, det är också personligt och fotobaserat, vilket är vad människor föredrar. Facebook är sidan där man läser och diskuterar nyheter, medan Instagram är en mer lättsam plattform för att chatta med vänner.

I den här artikeln kommer du att få lära dig hur Instagram för företag är annorlunda från ett personligt Instagramkonto, hur du går tillväga för att skapa Instagram för företag och lite om vilka verktyg man kan använda.

Instagram för företag vs. personliga Instagramkonton

Det första vi kommer gå igenom är hur Instagram för företag skiljer sig från personliga konton. Nu kanske du undrar “Varför inte använda mitt personliga konto där jag redan har 800 vänner som följer mig?”

Det går att göra och har gjorts förut, men att posta för sig själv och att posta för sitt företag (vilket innebär att du tänker mer på hur du tjänar pengar på Instagram) innebär när man tänker efter två helt olika strategier.

instagram för företag

Med ett personligt konto vill du hålla kontakten med människor du känner eller hitta gemensamma intressen med människor du håller på att lära känna. Det är enkelt att göra med sina vänner, eller hur?

När du använder Instagram för företag så säljer du produkter eller tjänster. Du vill inte bara chatta och ge gratis underhållning till främlingar (även om underhållning ÄR en del av hur du som varumärke interagerar med din publik). Du vill också få med information, engagemang och någon call to action. Du vill kunna planera events och kampanjer för att lyfta ditt företag.

Hos Glory Days kan du läsa om digitala trender och att transparens hos företag blir allt viktigare inom marknadsföring. Dagens konsumenter har lärt sig att se igenom gamla marknadsföringstrick och för att få deras tillit krävs en personlig touch. Därför gäller det att bygga relationer till sina kunder genom att dela med sig, visa människorna bakom företaget och engagera sina följare. 

Vanligtvis är reklam och annonsering raka motsatsen till detta. Det är ofta opersonligt och känns onaturligt, det stämmer inte överens med hur människor faktiskt pratar med varandra. Det är därför de bästa kampanjerna med Instagram för företag sker när varumärken experimenterar med transparens och autenticitet…. den mänskliga faktorn och ansiktena bakom företaget.

Enligt detta inlägg av Knockify så är det dock inte alltid en bra idé att blanda företag och det privata på social media.

Hon rekommenderar att vara personlig, men inte privat, och att ha ett separat Instagram företagskonto för företaget och ett personligt konto som privatperson. På så sätt kan man dela det mest privata med sina vänner på sitt personliga konto och det som är relaterat till företaget på sitt företagskonto. Instagram tillåter dig även att ha flera konton som du kan växla emellan.

Att ha en personlig approach med sitt företag är helt klart en bra idé, men det gäller att balansera vad som är för privat och hålla det på en nivå som du känner dig bekväm med. Det är okej att hålla vissa saker för sig själv. Dock är det aldrig fel att visa en mer mänsklig och sårbar sida och ge dina följare en inblick i ditt liv, även med Instagram för företag.

Att skapa en företagsprofil

instagram

För att använda Instagram för företag behöver du skapa ett nytt konto, antingen genom att göra om ditt personliga konto till ett företagskonto eller skapa ett helt nytt konto. Du kan välja att registrera dig med mail och lösenord eller att logga in med ditt Facebook-konto. Eftersom Instagram är gjort för mobila enheter som smartphones och surfplattor så krävs det att du har IOS eller Android. Det finns även en version för Windows Phone.

Om du vill ändra ditt personliga konto till Instagram för företag så görs det enkelt genom att gå in på Inställningar och välja “Växla till företagskonto”. Efter att du följt några steg kan du sedan lägga till relevant information, så som öppettider, besöksadress, telefonnummer och webbadress.

instagram affärsprofiler

Enligt Odd är rätt användarnamn, namn, bio och profilbild viktigt för att lyckas med Instagram för företag. Ditt användarnamn bör vara samma på alla sociala medier och matcha ditt domännamn så att dina kunder känner igen dig.

Även om många företag använder sin logotyp på alla sina kanaler så är det faktiskt en fördel att ha ett foto som profilbild på Instagram. Dock är det sant att många stora varumärken använder sin logga och kommer undan med det. De behöver inte den personliga touchen i profilbilden eftersom de lägger ut foton som är personliga och mänskliga och skapar kontakt med deras kunder. Men vi skulle ändå rekommendera dig att använda en mer personlig bild, till exempel en bild på dig själv, som profilbild.

bra instagram business bio

Texten i din bio bör beskriva vad ditt företag gör, vara lätt att förstå och berätta vad dina kunder kan förvänta sig av ditt företags Instagramprofil. Det är här många gör fel! Du behöver ha en plan eller åtminstone någon slags målbild innan du börjar lägga ut bilder och innehåll på din Instagram för företag.

Hur du använder Instagram för företag

Strategiska mål skapar en röd tråd och ger dina kunder väsentlig information så som vad din produkt är och vilket behov den tillgodoser.

Beroende på vad du har för marknadsstrategi så kan du ha ett flertal olika mål:

När man lär sig om företagande får man ofta lära sig om “S.M.A.R.T.” målsättning eller “Specifika”, “Mätbara”, “Accepterade”, “Realistiska” och “Tidsbundna” mål. Vad innebär då detta när man använder Instagram för företag?

Jo, det innebär att du behöver skapa en strategi för ditt innehåll, genom att svara på viktiga frågor som dessa:

Genom att svara på dessa frågor kan du undvika att du postar för lite och förlorar följare, irriterar dina följare med allt för många inlägg eller misslyckas med att hålla ett tema vilket kan leda till att du inte säljer in din produkt. När du har Instagram för företag och har en strategi så tränar du i princip upp din publik till att söka upp och reagera på dina inlägg, och forma en relation till ditt varumärke.

Slutligen så är det även viktigt att vara visuellt konsekvent med sin Instagram för företag eftersom det är en fotobaserad plattform och du vill ge dina följare en estetiskt tilltalande upplevelse. Varför? Så att de ser ditt varumärke som ett så kallat lifestyle brand, ett varumärke som passar in i deras livsstil och som de interagerar med dagligen. Se till att dina bilder följer något slags tema sett till filter som du använder, stil, och budskap.

Hur du väljer tema

instagram för företag

Om du har svårt att välja ett tema eller kanske tycker det är svårt att särskilja din Instagram för företag från andra sociala mediekanaler så kan det vara läge att tänka mindre ambitiöst och mer logiskt. Tänk på vilken produkt eller tjänst det är du säljer och vilka känslor de väcker hos dina kunder, och bygg på det.

Håll det enkelt men intressant, fånga dina följares uppmärksamhet och gör det spännande.

Stora varumärken brukar hålla temat enkelt: klädmärken fokuserar på kläder, livsmedelsföretag fokuserar på god mat. Det som gör att de lyckas med Instagram för företag är att de berättar en historia med varje bild. För en bild säger mer än tusen ord, eller hur?

En del företag lägger ut bilder på anställda, husdjur, kontoret eller något kopplat till en livsstil, som träning eller utomhusaktiviteter. De skapar en mänsklig kontakt eftersom de slutar lägga allt för mycket fokus på att göra reklam och istället skapar innehåll att diskutera kring.

Den verkliga utmaningen med att använda Instagram för företag är att hitta sitt eget unika uttryck och stil. Kopiera inte vad andra gör. Var kreativ. Lägg inte bara ut bilder, utan experimentera med album, videos och “stories” som bara ligger ute en viss tid innan de försvinner. Många artister och varumärken experimenterar med just Instagram Stories eftersom de försvinner av sig själv efter 24 timmar och därmed inte behöver vara lika uttänkta.

Verktyg för Instagram företagskonto

Ibland kan det kännas svårt att organisera sin Instagram för företag och då kan det vara läge att utnyttja några effektiva verktyg som kan hjälpa dig med en strategi för ditt innehåll.

Ett bra verktyg att använda sig av är Smampion som kan hjälpa dig att mäta och analysera dina inlägg så att du kan se vad som funkar bäst, och planera därefter. För att lära dig mer om de bästa verktygen till Instagram för företag kan du kolla in listan vi har skapat över användbara verktyg.

När du använder Instagram för företag får du också tillgång till speciella funktioner på Instagram speciellt för företagare och det kan vara bra att lära sig att använda dessa för att ditt konto verkligen ska kunna nå sin fulla potential. Det finns också rapporter om att en del fristående appar inte längre fungerar eftersom Instagram har ändrat sitt API.

Du kan se statistik för ditt konto genom att klicka på din profil och sedan klicka vidare på menyikonen högst upp i appen.

affärsinstagram insikter

När du har klickat in dig på Statistik så kan du hoppa mellan flikarna för Aktivitet, Innehåll och Målgrupp. Under Aktivitet kan du se interaktioner på ditt konto den senaste veckan, till exempel antal profilbesök. Du kan också se ditt kontos räckvidd och antal exponeringar. Skillnaden mellan räckvidd och exponeringar är att med exponeringar så räknas det totala antalet visningar och med räckvidd menas antalet unika konton som har sett dina inlägg.

Fliken för Innehåll visar vilka av dina inlägg som lyckats bäst och du kan även få information om dina stories och kampanjer. Under Målgrupp visas dina följare och demografisk information om dem, så som åldersspann, könstillhörighet och plats.

instagram insikt för företag

Andra vanliga frågor om Instagram för företag

A. Varför visas inte alla bilder som de ska?

Instagram är byggt för bilder och för att visas på en surfplatta eller mobil. Detta innebär att bilder som du tar med appen får ett specifikt format. Om du istället skulle använda en dator för att skapa eller organisera bilder (speciellt om du använder någon app eller verktyg) så kan det hända att en del bilder inte passar in i formatet. 

Den optimala storleken på bilder är 640 x 640 pixlar, vilket är ett kvadratiskt format. Högre bilder, som kanske skulle fungera på Pinterest, kommer troligtvis att beskäras. Om detta händer kan det bästa alternativet vara att först redigera bilderna till rätt kvadratiska format så att du får en bättre översikt innan du lägger ut bilderna.

B. Hur vet jag om jag når mina mål?

Det är enkelt att se antal följare och gillamarkeringar, men det kan också vara en god idé att hålla koll på statistik för mer specifika interaktioner kopplade till dina mål. Ungefär 20% av dina följare kommer att se dina inlägg enligt Compani 56, men ju mer engagemang (likes, kommentarer, visningar, delningar och annan interaktion) dina inlägg får, desto fler visas det för.

Detta är bra att ha i åtanke om du funderar på att köpa likes eller följare till din Instagram för företag: du vill vara säker på att ditt konto får riktiga interaktioner och inte bara likes från botar.

C. När är bästa tiden på dygnet att posta ett inlägg?

På Instagram är användarna som mest aktiva senare på dagen jämfört med på andra plattformar som till exempel Facebook, Twitter och LinkedIn. Tidpunkten då flest är aktiva på Instagram är mellan klockan 17.00 och 18.00. Om du planerar att vara aktiv på flera plattformar så finns det verktyg som kan hjälpa dig att schemalägga inlägg för att få så mycket engagemang som möjligt! Du kan läsa mer om hur du kan få fler likes här.

bästa tiden att posta

D. Hur fungerar annonser på Instagram?

Annonser på Instagram är det “officiella” sättet att köpa likes och följare, och det kan vara bra att experimentera och jämföra det med fristående appar. Annonser på Instagrams egen plattform hjälper till att nå ut till nya kunder inom din målgrupp.

Steg

1

Välj ditt innehåll, välj mål och webbsida eller knapp som du vill att din målgrupp ska klicka på

skapa instagramkampanj

Steg

2

Välj din målgrupp och bestäm en budget. Gå sedan igenom dina resultat!

ställa in din Instagram-kampanj

Du har också möjligheten att välja det format som du föredrar – bildannons med en bild, carousel-annons med flera bilder att bläddra mellan, videoannons, Story-annons eller det anpassningsbara Canvas-formatet. Du kan även lägga till call to action-knappar som exempelvis “Skriv upp dig nu”, “Boka nu”, eller “Köp nu”. För att komma igång klickar du bara på Marknadsför-knappen under det inlägg som du vill boosta.

När du använder Instagram för företag handlar det inte bara om vilka appar eller verktyg du använder. Det handlar också om hur väl du känner din målgrupp och hur du hittar dem med hjälp av Instagram, andra kanaler och din webbplats. Ta reda på vad de vill få ut FRÅN DIG, så att du kan skräddarsy din kampanj med Instagram för företag för just din målgrupp.

Du kommer att kunna se en enorm skillnad när du gör dessa smarta förändringar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen