Tjäna pengar på en e-bok

Tjäna pengar på en e-bok

Att skriva en e-bok är ett bra sätt att tjäna pengar på internet på, även om du inte är en erfaren författare. E-böcker inom fiktion och facklitteratur kan ge en ström av intäkter, och när du publicerar flera böcker kan du med tiden öka din intäktspotential och till slut få ett trevligt tillägg till din inkomst.

Populariteten av e-böcker är på uppgång. E-läsare som Nook och Kindle, plattor som iPad och e-läsarappar för smartphones gör att människor alltmer väljer elektroniska böcker jämfört med konventionella inbundna- och pocketböcker. Detta har gjort det möjligt för människor i alla åldrar och erfarenhetsnivåer att försörja sig på att skriva e-böcker på ett brett spektrum av ämnen. Med självpublicering kan du skriva en bok och sedan sälja den direkt till allmänheten utan att försöka få din bok i händerna på ett förlag.

Studier visar att det finns omkring 700.000 författare som skriver e-böcker runt om i världen, och webbplatser har hundratusentals böcker tillgängliga. Till exempel finns det mer än 650.000 elektroniska ickefiktion och fiktionsböcker som säljs på Kindle UK-butiken, och ytterligare 1 miljon titlar finns tillgängliga som gratis e-boksnedladdningar.

Om du alltid har velat bli en publicerad författare är det enklare än någonsin att göra din dröm till verklighet, och om du följer de råd som ges i den här artikeln kan du lätt tjäna pengar hemma i under tiden.

Skriva en e-bok

Den svåraste delen av att publiceringen och försäljningen av en e-bok är skrivandet i sig.

Det är viktigt att sträva efter att producera en e-bok av hög kvalitet, inte stressa och försöka avsluta den snabbt. En bok som är dåligt skriven, full av fel och som formaterats felaktigt kommer inte att tjäna några pengar eller vara lockande för läsarna. För att bli framgångsrik måste du producera den bästa e-bokskvaliteten som du kan, och det betyder att investera en hel del tid i skrift, korrekturläsning och ombearbeta ditt arbete.

Men innan du börjar skapa innehåll måste du bestämma vad du vill skriva. Det räcker inte att välja bara fiktion eller facklitteratur. Om du vill skriva en novell, roman eller bok, måste du fokusera på en genre. De bäst säljande ämnena är brottsthrillers, kiosklitteratur, paranormal romantik och fantasy. Är du mer intresserad av facklitteratur? Du måste bestämma dig för en nisch att arbeta i. Guider och handledning tenderar att vara de lönsammaste i e-boksvärlden.

När du har bestämt exakt vad du vill skriva är det en bra idé att läsa på för att se vad framgångsrika e-bok författare gör för att få sitt arbete att sälja. Försök läsa de 20 bäst säljande böckerna i din genre eller nisch. Du vill inte stjäla deras idéer, naturligtvis, men du kan få en känsla för hur man skriver på ett sätt som tilltalar läsarna och formatera din e-bok genom att läsa toppförfattarnas verk.

En annan viktig sak att tänka på när du skriver en e-bok är längden. Du kommer snabbt se att de bäst säljande elektroniska böckerna tenderar att vara korta. Sträva efter något som en person kan läsa på en till två timmar eller mindre. Om boken måste vara längre, kan du dela upp den i flera böcker.

När du har ett utkast som du är nöjd med kanske du vill hyra en korrekturläsare eller redaktör för att gå över ditt arbete och förbättra den. Då kommer du att vara redo att gå vidare till nästa steg.

En viktig sak att komma ihåg när du skriver är att din första e-bok inte kan vara en dundrande succé. Många författare lyckas inte förrän de skriver sin fjärde eller femte bok. Ha realistiska förväntningar från början för att undvika att bli avskräckt.

Omslagsdesign

Det sägs att man inte ska döma en bok efter omslaget vilket egentligen inte gäller faktiska böcker! Ofta väljer läsare böcker till stor del baserat på omslaget, särskilt i den elektroniska bokvärlden. Människor kommer att se en liten bild av omslaget när de shoppar så du vill vara säker på att du har en omslagsdesign som är iögonfallande och tilltalande.

För att få det bästa möjliga omslaget ska du leta efter en enkel, men ändå kraftfull bild som relaterar sig till temat för din bok. Du kanske skulle kunna designa en själv, men ofta är det bäst att hyra en grafisk designer för att göra jobbet åt dig.

Tjäna pengar på en e-bok

Ladda upp boken

När du har skrivit din e-bok måste du skriva en beskrivning av den som kommer att göra att folk vill läsa de. Skriv ett kort stycke eller två som fångar uppmärksamheten och väcker nyfikenhet. Du kanske vill inkludera ett kort utdrag ur boken, och du bör också tala om för läsaren hur många ord det är så att de har en god uppfattning om vad de betalar för.

När du har din beskrivning redo är du redo att ladda upp den. Amazonbutiken är ett bra ställe att komma igång på. Sajten har en video som lär dig processen och gör att du kan få din e-bok snabbt uppladdad. En annan bra tjänst att testa är smashwords.com, som hjälper dig att få din bok listad på Apple iBook Store, Barnes & Noble, Diesel e-böcker och Sony Reader Store.

Sätta pris

Det kommer att vara upp till dig att fastställa priset på din e-bok. För att avgöra hur mycket du ska ta betalt kan du ta en titt på vad de bäst säljande böckerna i din nisch eller kategori kostar. Du vill att din bok att vara liknande i pris eller billigare än de andra.

Tänk på att butiken kommer att ta en andel av de pengar som kunden betalar för boken. Varje sajt och tjänst har sitt eget royaltysystem så läs på lite innan du laddar upp för att ta reda på hur mycket affären kommer att ta när du säljer en e-bok.

Marknadsföra din e-bok

Normalt tar det 24 till 48 timmar för din e-bok att bli tillgänglig på en webbutik. Förvänta dig inte att beställningar bara börjar komma in efter det dock. Du måste marknadsföra din e-bok att sälja kopior och få den uppmärksammad.

Några av de bästa sätten att lansera en e-bok inkluderar:

  1. Sociala medier, inklusive Facebook, Twitter och Google+
  2. Specialplatser såsom Goodreads.com och Kindleboards.com
  3. Din egen hemsida
  4. WordPressbloggar
  5. Anslagstavlor och Reedit grupper

Det viktigaste att tänka på när du marknadsföra din e-bok är din målgrupp. Fråga dig själv:

  1. Vem kommer mest sannolikt att läsa min e-bok?
  2. Varför skulle de vilja läsa min bok i stället för en annan?
  3. Var skulle det vara mest sannolikt att de hör talas om min e-bok?
  4. Vad kan jag göra för att få dem intresserade av att läsa?

Tjäna pengar på en e-bokHär är ett exempel. Låt oss säga att du skrev en e-bok om mexikansk matlagning. Du skulle inte bara vilja säga att din målgrupp var någon som ville laga mexikansk mat. Tänk intensivt på vem som skulle köpa en e-bok om mexikansk mat – sannolikt skulle det vara en ung vuxen eller hemmafru som gillar matlagning och vill prova nya recept.

De kanske vill välja din bok eftersom deras familj är mexikansk och den är fylld med recept som är autentiska. Pinterest är en populär plats för människor att söka efter recept på så du kanske vill skapa olika typer av pins som skulle peka på din webbplats eller till din e-boksida.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *